• baner1
  • baner2
  • baner3

Aktualności

Z przyczyn niezależnych od organizatora Festiwalu Musica Sacromontana w dniu 7 października nie wystąpi Maestro Jerzy Maksymiuk. Orkiestrę poprowadzi Maestro Marcin Nałęcz Niesiołowski.

 

 

 

XIII Festiwal MUSICA SACROMONTANA

Aż cztery wyjątkowe wieczory przygotowali dla melomanów członkowie Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Świętogórskiej im. Józefa Zeidlera. Podczas XIII Festiwalu Muzyki Oratoryjnej MUSICA SACROMONTANA publiczność będzie mogła wysłuchać różnorodnych koncertów na bardzo wysokim poziomie. Po raz kolejny w festiwalu weźmie udział rozkochany w muzyce Józefa Zeidlera Maestro Jerzy Maksymiuk.

Zapomniana opera

Specjalnie dla tej opery wybudowano we Lwowie amfiteatr dla 3000 widzów. Premiera miała miejsce w 1797 roku. Zagrano dziesięć przedstawień. Potem, z nieznanych powodów nie wykonywano jej więcej. Aż do 2018 roku, kiedy współczesne prawykonanie opery „Herminia czyli Amazonki” Józefa Elsnera z librettem Wojciecha Bogusławskiego usłyszy świętogórska publiczność podczas pierwszego festiwalowego wieczoru, 29 września.

- Koncert inaugurujący dedykowany jest 100-leciu odzyskania przez Polskę niepodległości, a zatytułowany jest „Muzyką wielkich Polaków do niepodległości”- wyjaśnia Krzysztof Fekecz, prezes stowarzyszenia. Opera Józefa Elsnera – polskiego kompozytora pochodzenia niemieckiego, nauczyciela Fryderyka Chopina, jest wielkim odkryciem Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Świętogórskiej. Elsner od 1792 do 1799 roku mieszkał we Lwowie.

Reklama dla Radia "Znad Willi" - promująca koncert w Wilnie

 

MUSICA SACROMONTANA XIII

Spotkanie z muzyką Józefa Zeidlera

 

    Msza D-dur Józefa Zeidlera, odnaleziona przez członków Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Świętogórskiej w zbiorach biblioteki monachijskiej, a wykonana podczas 12. Festiwalu MUSICA SACROMONTANA, znalazła się na  trzynastej już pofestiwalowej płycie.  Wykonawcami muzyki geniusza ze Świętej Góry są: Sinfonia Varsovia, Camerata Silesia Zespół Śpiewaków Miasta Katowice pod batutą Jerzego Maksymiuka. Maestro kolejny raz nagrał płytę wydaną przez świętogórskie stowarzyszenie. W  jego opinii  Józef Zeidler  był jednym za najwybitniejszych polskich kompozytorów nie tylko okresu klasycyzmu, ale również XIX wieku.
    Nowa płyta, która ukazała się w czerwcu, to spotkanie z muzyką Józefa Zeidlera. - Z jego kompozycjami z pierwszego okresu tworzenia, wczesnej młodości, kiedy dopiero kształtowała się jego osobowość  muzyczna. Utwory datowane są na rok 1769 oraz dwa lata później - mówi Wojciech Czemplik, dyrektor artystyczny MUSICA SACROMONTANA. Kompozytor miał wtedy niewiele ponad 25 lat. - Witalna siła tej muzyki, jej rozmach i temperament, pozwalają dojrzeć własne oblicze kompozytora, któremu wielokrotnie w Mszy udaje się wznieść ponad normy konwencjonalnego języka dźwiękowego swojej epoki - pisze we wstępie do wydawnictwa muzykolog Ewa Obniska.
    Ze zbiorów biblioteki monachijskiej pochodzi również Msza ex D, nagrana w 2015 roku. Oba dzieła początkowo znajdowały się w archiwach muzycznych klasztoru cystersów w Obrze, o czym świadczą pieczęcie na stronie tytułowej. Nie wiadomo w jakim okresie i dlaczego zostały wywiezione, wypożyczone lub zrabowane i znalazły się w zbiorach Biblioteki Miejskiej w Monachium. Dzięki współpracy z biblioteką członkowie świętogórskiego stowarzyszenia pozyskali skany nut i obie Msze opracowano i wydano na płytach - pierwszą w 2015 roku, drugą - 2018. Msza ex D datowana jest w rękopisie na 1969 rok, kiedy Zeidler miał 25 lat, natomiast druga (z nowego wydawnictwa), nie ma daty. - Jednak pisana była tą samą ręką i zapewne mniej więcej w tym samym czasie - zaznacza muzykolog Ewa Obniska. Jak podkreśla Wojciech Czemplik, płyty te są nierozerwalne. - Obie Msze napisane są w tonacji D-dur - ulubionej przez Zeidlera. Kompozycje są bardzo dojrzałymi. Obfitują w  przepiękne partie wokalne, dotyczy  to zwłaszcza głosu sopranu i altu. Jeden z artystów, tenor, zauważył, że  widocznie głosy męskie nie były za czasów Zeidlera tak doceniane i popularne,  jak głosy żeńskie, albo po prostu w okolicach Świętej Góry rodziły się damy z cudownym głosem  - mówi dyrektor artystyczny festiwalu Muzyki Oratoryjnej.
  

Artykuł powstał na podstawie tekstu przygotowanego przez Izabelę Skorzybót

 

 

 


bocznypanel swieta gora

bocznypanel plyty

bocznypanel fragmentykoncertow

bocznypanel manuskrypty
bocznypanel 1procent

palestrina

© Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Świętogórskiej im. Józefa Zeidlera | Kontakt