To już szesnasty album płytowy, który ukazał się w serii wydawniczej MUSICA SACROMONTANA! Album zatytułowany „Organy świętogórskie – Julian Gembalski” został nagrany w bazylice księży filipinów 14 i 15 września 2020 roku, krótko przed ubiegłorocznym XV Festiwalem Muzyki Oratoryjnej.
Reżyserem i producentem nagrań był – jak co roku – Łukasz Kurzawski. Sprzęt do nagrań nieodpłatnie użyczyło nam Radio Poznań.
Julian Gembalski jest profesorem nauk muzycznych, do 2020 roku prowadził klasę organów i pełnił funkcję kierownika Katedry Organów i Muzyki Kościelnej na Akademii Muzycznej w Katowicach. W latach 1996-2002 był rektorem tej uczelni. Jest założycielem pierwszego Muzeum Organów w Europie Środkowej. Od wielu lat pełni funkcję archidiecezjalnego wizytatora organów i organistów. Występował z koncertami w Europie i USA, nagrał ponad 50 płyt CD oraz prezentował brzmienie około 120 organów dla polskich rozgłośni radiowych. Jest laureatem Złotego Fryderyka 2021 za całokształt swej pracy artystycznej.
O świętogórskich organach i muzyce znajdującej się na płycie prof. Julian Gembalski pisze:
Nieczynny od wielu lat instrument organowy na Świętej Górze rozebrano w 2016 roku. W ramach rewitalizacji wnętrza barokowej świątyni, wybudowano w latach 2016-2017 nowe organy, o trakturze mechanicznej i estetyce brzmienia nawiązującej do wzorca barokowo-klasycystycznego. Zabytkowa szafa otrzymała pierwotny kształt i kolorystykę. Organy zbudował Marek Cepka z Popowa k. Wronek.
Prezentowany na płycie repertuar, ukazujący bogactwo brzmienia gostyńskich organów, nawiązuje bezpośrednio do tradycji muzycznej sanktuarium i działającego przez dwa wieki środowiska muzycznego przy klasztorze księży filipinów. Jest to muzyka organowa kompozytorów, którzy znani byli na Świętej Górze z zachowanych dzieł wokalno-instrumentalnych, a także muzyka twórców kojarzonych z Oratorium św. Filipa Neri, uczestniczących w życiu duchowym zgromadzenia. Jak wspomniano już wcześniej, w zbiorach gostyńskich nie zachowała się żadna solowa muzyka organowa, choć nie można wykluczyć, że działający w Gostyniu organiści wykonywali utwory organowe, a miejscowi kompozytorzy i kopiści wprowadzali ją do klasztornych zbiorów. Dlatego w przyjętym kluczu repertuarowym sięgnąłem do dzieł organowych kompozytorów, którzy oddziaływali swą twórczością na środowisko muzyczne dawnej Europy i wykonywani byli w jej znaczących centrach, w tym także w klasztorze gostyńskim.
Autorami utworów, których dzieła znalazły się na płycie, są następujący kompozytorzy: Giovanni Pierluigi da Palestrina, Francisco Soto de Langa, Thomas Ludovico da Vittoria, Wolfgang Amadeus Mozart, Jan Křtitel Vaňhal, Ferdinando Gasparo Bertoni, Alfons Szczerbiński. Płyta zawiera także improwizacje na temat muzyki świętogórskiej Juliana Gembalskiego.
O ostatnich utworach prof. Julian Gembalski pisze:
Ostatnie dwa utwory, to mój hołd złożony środowisku klasztoru gostyńskiego i jego patronce – Matce Boskiej Świętogórskiej. Jest to zarazem hołd złożony najwybitniejszemu muzykowi tego klasztoru – Józefowi Zeidlerowi, który służbie muzyce w Świętogórskim Sanktuarium poświęcił 30 lat swego życia.
Wariacje na temat pieśni do Matki Boskiej – „Witaj Gostyńska Matko Różańcowa” – utrzymane są w konwencji neoklasycznej, wykorzystującej różne techniki opracowania pieśni kościelnej, znane z partit dawnych mistrzów. Różnorodność zastosowanych technik pozwoliła na pokazanie bogactwa kolorystycznego organów i możliwości tworzenia zróżnicowanych nastrojów wyrazowych.
Bogactwo to ukazane zostało także w improwizacji na temat pieśni Józefa Zeidlera „Modlitwa o deszcz”. Współczesna konwencja kompozytorska, różnorodność faktur i ukryta symbolika zastosowanych środków pokazały gostyńskie organy w zupełnie nowym świetle, niedostępnym w muzyce klasycznej. Ukazały też ich doskonałość techniczną, wpisując ten instrument w fenomen architektury i sztuki, jakim jest Świętogórskie Sanktuarium.
Najnowszą płytę z serii MUSICA SACROMONTANA można kupić na furcie klasztornej – w dni powszednie w godz. od 8.30 do 19.00, a w niedzielę w godz. od 8.30 do 13.00.
A 25-26 września oraz 2-3 października br. serdecznie zapraszamy na koncerty w ramach Festiwalu MUSICA SACROMONTANA 2021.
Leszek Jankowski
Zobacz więcej - zakładka PŁYTY
Płyta CD nagrana w trakcie XIV Festiwalu Muzyki Oratoryjnej MUSICA SACROMONTANA od 2 do 4 października 2019 roku w Bazylice Świętogórskiej otrzymała nominację Polskiej Akademii Fonograficznej do nagrody FRYDERYK’2021 w kategorii „Album Roku - Muzyka Oratoryjna i Operowa”.
Nagranie Nieszporów Józefa Zeidlera w wykonaniu wspaniałych solistów: Anny Mikołajczyk-Niewiedział – sopran, Agnieszki Rehlis – mezzosopran, Tomasza Krzysicy – tenor, Roberta Gierlacha - baryton, Orkiestry SINFONIETTA CRACOVIA oraz POLSKIEGO CHÓRU KAMERALNEGO pod dyrekcją Maestro Michała Klauzy spotkało się z uznaniem członków Akademii.
Reżyserem nagrań naszych wszystkich płyt jest Łukasz Kurzawski.
Radio POZNAŃ nieodpłatnie użyczyło nam sprzęt do nagrania albumu.
Opracowanie graficzne wykonał Maciej Gerowski, zdjęcia - Paweł Maćkowiak.
Rekonstrukcję manuskryptów wykonał Maciej Bolewski. Manuskrypty pochodzą ze zbiorów rękopisów muzycznych Archiwum Archidiecezjalnego w Gnieźnie.
Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Świętogórskiej im. Józefa Zeidlera zadedykowało płytę sponsorom: bankowi PKO Bank Polski z okazji 100-lecia banku oraz Bankowi Gospodarstwa Krajowego z okazji 95-lecia banku.
To kolejna, już ósma nominacja do nagrody FRYDERYK, poprzednie otrzymaliśmy w latach: 2009, 2010, 2014, 2015, 2017, 2019 i 2020. Pierwsza płyta wydana przez nasze Stowarzyszenie otrzymała nagrodę FRYDERYK’2008. W 2015 roku Francuska Akademia Muzyczna przyznała nam nagrodę Złotego Orfeusza za płytę Oratorium o śmierci świętego Filipa Neri.
Leszek Jankowski
Sobota, 25 września 2021 r., godz. 19:30
NIEDOKOŃCZONE DZIEŁA MISTRZÓW
Koncert pamięci zmarłych artystów i kompozytorów związanych ze Świętą Górą
Józef Zeidler – Requiem, 1806 r.
Wolfgang Amadeusz Mozart – Requiem d-moll KV 626, 1791 r.
Poznański Chór Chłopięcy
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej
Jerzy Maksymiuk – dyrygent
Marzena Michałowska – sopran
Anna Bernacka - mezzosopran
Tomasz Krzysica – tenor
Jarosław Bręk - bas
Józef Zeidler od pierwszych edycji festiwalu nazywany jest polskim Mozartem. Zdumiewa nas swoim stylem muzycznym, tak typowym dla mistrzów klasycyzmu. Kompozytor ten pisze utwory z lekkością, wdziękiem i polotem przywodzącym na myśl Mozartowskiego ducha. Oprócz podobieństw w muzyce, obu artystów łączy fakt przedwczesnej śmierci, która przerwała nagle pisanie mszy żałobnych. Requiem Mozarta i Requiem Zeidlera wykonane po raz pierwszy jedno po drugim, będą pretekstem do przypomnienia i uczczenia pamięci o ludziach związanych z muzyką świętogórską, kompozytorach, kopistach, dyrygentach. Wśród nich także o tych, którzy jeszcze niedawno gościli na naszym Festiwalu: Stefanie Stuligroszu, Ryszardzie Perycie i Bogusławie Tabace.
Niedziela, 26 września 2021 r., godz. 18:30
MULTIMEDIALNY KONCERT ORGANOWY
Piękno, które zbawia
Józef Skrzek – Kantata Maryjna
Józef Skrzek – organy, syntezatory , moog
Na Festiwalu gościliśmy już wielu artystów, którzy w różny sposób wykonywali muzykę na chwałę Bożą. Kantata Maryjna (1987), którą zaprezentuje Józef Skrzek, będzie przeżyciem niezwykłym. Basista, multiinstrumentalista, kompozytor, jeden z czołowych przedstawicieli polskiego rocka progresywnego i elektronicznego, w ostatnich latach głównie komponuje i wykonuje muzykę sakralną, która stała się niemal jego misją, i powołaniem. Doświadczenie zdobyte w różnych projektach muzycznych, m. in. z zespołem Breakout, Silesian Blues Band, Czesławem Niemenem czy SBB, wieloletnia praca kompozytorska przy realizacjach filmowych, teatralnych i telewizyjnych, a przede wszystkim głęboka wiara i autentyczny charyzmat sprawiają, że każde spotkanie z muzyką Józefa Skrzeka dotyka duszy i otwiera ją na modlitwę. O głębi i duchowości dzieła świadczą same tytuły poszczególnych jego części, jak na przykład: Maria Śnieżna, O Panie przebacz mej myśli, Chwalcie łąki umajone – Zbliż się do mego serca, Matko polskiej mowy – Matka Piekarska czy Zmartwychwstanie. Za każdym z tych tytułów kryje się nie tylko urzekająca i momentami awangardowa forma muzyczna, ale przede wszystkim dusza mistrza i jego osobiste doświadczenie wiary.
Sobota, 2 października 2021 r., godz. 19:30
MUZYKA ŁĄCZY SERCA - W KRĘGU KOMPOZYTORÓW ŚWIĘTOGÓRSKICH
Koncert poświęcony błogosławionemu Edmundowi Bojanowskiemu w 150. rocznicę śmierci
Edmund Bojanowski – Piosnki dla ochronek wiejskich (ze zbiorów świętogórskich)
Maksymilian Koperski – instrumentalna muzyka salonowa
Kapela Świętogórska
Tomasz Radziwonowicz – dyrygent
Julia Stachowiak - śpiew
Błogosławiony Edmund Bojanowski urodził się 14 listopada 1814 r. w Grabonogu, zmarł
7 sierpnia 1871 r. w Górce Duchownej. Był wielkim synem Ziemi Gostyńskiej, który
w niełatwych czasach zaborów, rezygnując z życia szlachcica, stał się społecznikiem i patriotą, a całą siłę czerpał z wiary. Na Świętej Górze, przed cudownym wizerunkiem Matki Boskiej, dojrzewała jego świętość, która nigdy nie była oderwana od potrzeb człowieka, zwłaszcza tego małego i chorego. Troszczył się o chorych, organizował ochronki dla wiejskich dzieci, założył zgromadzenie Sióstr Służebniczek. Był miłośnikiem kultury narodowej, znawcą literatury, człowiekiem o szerokich horyzontach. Wychowywał także poprzez muzykę, czego dowodem są Piosnki dla ochronek wiejskich, poprzez które kształtował postawy religijne, rodzinne i ekologiczne. Przede wszystkim był wiernym synem Kościoła, który wyniósł go na ołtarze w 1999 roku. Koncertem przypominamy klimat czasów bł. Edmunda i pragniemy uczyć się od niego, jak kulturą i muzyką łączyć serca ludzi i zmieniać świat, chroniąc w nim to, co najpiękniejsze i najwartościowsze.
Projekt dofinansowano ze środków KPRM w wysokości 39.000 zł,
całkowity koszt projektu 43.963 zł
Niedziela, 3 października 2021 r., godz. 18:30
LITANIE – MUZYCZNE PERŁY BAROKU I KLASYCYZMU
Józef Zeidler (1744? – 1806) – Litaniae de B. V. Mariae (ze zbiorów świętogórskich), Offertorium, Veni Creator
Soliści
Śląska Orkiestra Kameralna
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia
Iwona Sobotka – sopran
Agnieszka Rehlis – mezzosopran
Wojciech Gierlach - bas
Zbiór zabytkowych muzykaliów zachowany w bibliotece księży filipinów stanowi repertuar dla typowej orkiestry z przełomu XVIII i XIX wieku. Jego wyjątkowym walorem jest najbogatsza w Polsce kolekcja litanii (11 dzieł). Usłyszymy na tegorocznym festiwalu Litanię do Matki Bożej, napisaną prawdopodobnie ręką samego kompozytora w roku 1777. Dopełnieniem programu będą Veni Creator i Offertorium .
16. Festival der oratorischen Musik MUSICA SACROMONTANA
Gostyń – Święta Góra 2021
PROGRAMM
Sonnabend, 25. September 2021, 19:30 Uhr
Unvollendete Werke der Meister
Konzert zum Gedenken an verstorbene Künstler und Komponisten,
die mit dem Heiligen Berg verbunden waren
Józef Zeidler – Requiem, 1806
Wolfgang Amadeus Mozart – Requiem in d-Moll KV 626, 1791
Posener Knabenchor
Symphonieorchester der Philharmonie Kalisch
unter der Leitung von Jerzy Maksymiuk
Marzena Michałowska – Sopran
Anna Bernacka – Mezzosopran
Tomasz Krzysica – Tenor
Jarosław Bręk – Bass
*
Sonntag, 26. September 2021, 18:30 Uhr
SCHöNHEIT, DIE ERLöST
Multimediales Orgelkonzert
Józef Skrzek – Marianische Kantate
Józef Skrzek – Orgel, Moog-Synthesizer
Sonnabend, 2. Oktober 2021, 19:30 Uhr
MUSIK VERBINDET DIE HERZEN
– IM KREISE DER HEILIGBERGER KOMPONISTEN
Konzert zum 100. Todestag des seligen Edmund Bojanowski
Edmund Bojanowski – Lieder für ländliche Kinderhorte (aus den Heiligberger Sammlungen)
Maximilian Koperski – Instrumentale Salonmusik
Heiligberger Kapelle
unter der Leitung von Tomasz Radziwonowicz
Julia Stachowiak - Gesang
*
Sonntag, 3. Oktober 2021 18:30 Uhr
LITANEIEN – MUSIKALISCHE PERLEN DES BAROCK
UND DES KLASSIZISMUS
Józef Zeidler (1744?-1806) – Litaniae de B. V. Mariae
(aus den Heiligberger Sammlungen)
– Offertorium
– Veni creator
Schlesisches Kammerorchester, Kattowitz
Vokalensemble „Camerata Silesia”, Kattowitz
unter der Leitung von Michał Klauza
Iwona Sobotka – Sopran
Agnieszka Rehlis – Mezzosopran
Wojciech Gierlach – Bass
© Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Świętogórskiej im. Józefa Zeidlera | Kontakt