• baner1
  • baner2
  • baner3

 

wasil wywiad 11 1W ubiegłą sobotę 24 września na podgostyńskiej Świętej Górze rozpoczął się VI Festiwal Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana. Kto nie był, ma jeszcze szansę posłuchać wyjątkowych dzieł w wykonaniu światowej sławy artystów. Przed gostyńskimi melomanami jeszcze jeden wyjątkowy weekend muzyczny 1-2 października.

W sobotni wieczór Orkiestra kameralna Czech Virtuosi z Brna i Poznański Chór Kameralny wykonali Missa Solemnis in B Johannesa Baptisty Lohra, Medytacje na staroczeski chorał Svaty Vaclave op. 35a Jozefa Suka oraz Quintetto IV a Dur Jozefa Myslivecka. Współorganizatorem sobotnich koncertów było Czeskie Centrum w Warszawie.

Następnego dnia w bazylice wystąpił Ilya Grubert, wybitny wirtuoz skrzypiec wespół z Wrocławskim Zespołem Solistów Ricordanza. Publiczność wysłuchała czterech kompozycji: Rondo Papageno op. 20 Heinricha Wilhelma Ernsta, Sonatę „Arpegione” Franza Schuberta, Concerto es-dur Giovanniego Battisty Pergolesiego oraz Legendę op. 17 i Kujawiaka Henryka Wieniawskiego.

Wirtuoz gra na skrzypcach, które niegdyś były własnością światowej sławy kompozytora, H. Wieniawskiego. W miniony weekend po wielu latach gostynianie mogli usłyszeć brzmienie tego instrumentu.

wasil wywiad 11 2To wyjątkowy egzemplarz skrzypiec weneckiego mistrza Pietro Guarneriego z około 1740 roku. Zachowany w bardzo dobrym stanie instrument służył Wieniawskiemu przez ostatnie 7 lat koncertowania. Towarzyszył mu również niesiony za trumną podczas uroczystości pogrzebowych kompozytora na warszawskich Powązkach – mówi I. Grubert. – Choć rzadko się o tym pisze skrzypce czasami stanowiły zastaw za karciane długi artysty. Podczas jednego z ostatnich koncertów w Berlinie grając Chaconne – słynny utwór Jana Sebastiana Bacha – Wieniawski zasłabł. Wówczas obecny na widowni wielki wirtuoz Józef Joachim dokończy ł koncert za mistrza. Legendarne skrzypce po śmierci Polaka były w posiadaniu węgierskiego skrzypka i kompozytora Jeno Hubaya. Teraz mnie przypadł ten zaszczyt.

Gostyńska publiczność nagrodziła występ I. Gruberta owacją na stojąco. W podziękowaniu „na bis” skrzypek zagrał sonatę Eugene Ysaya, który był uczniem Wieniawskiego.

To znakomity kompozytor, który wprowadził wiele innowacji do techniki skrzypcowej łącząc swoje pomysły z tym, co zaproponował Paganini. Ta sonata ponadto pokazuje doskonale możliwości instrumentu, mojego „Guarnerigo”. – mówi I. Grubert.

I. Grubert między koncertami w Cremonie, Zurychu i Nowym Yorku znalazł czas na wizytę w Polsce. Artysta był pod ogromnym wrażeniem bazyliki.

Już z zewnątrz bazylika budzi zachwyt, jednak jej walory akustyczne sprawiają, że gra się tu z wielką przyjemnością. Miałem wrażenie, że muzyka wypełnia ją aż pod kopułę – mówił skrzypek. – Muszę też wyrazić podziw dla Orkiestry Ricordaza z Wrocławia. To zespół wyśmienitych muzyków na europejskim poziomie.

Przyjazd do Polski to również realizacja pewnych marzeń I. Gruberta. Wirtuoz zafascynowany jest polskimi muzykami.

Prosto z Gostynia udałem się do Żelazowej Woli by odwiedzić miejsce urodzin Fryderyka Chopina. Mam nadzieję, że podczas następnej wizyty uda mi się zobaczyć dom w Lublinie, w którym urodził się Henryk Wieniawski – dodaje kompozytor.

Również organizatorzy festiwalu Musica Sacromontana doceniają polski dorobek muzyczny. Już w najbliższą sobotę na Świętej Górze Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonia Nordica oraz Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej zaprezentują koncert pt. Maksymilian Koperski – Modlitwy Świętogórskie, na który składaja się takie utwory, jak: Msza Pastoralna ułożona na jeden głos śpiewany z towarzyszeniem organów, Vidi Aquam in C, G , F , A, Ave Regina Caelorum oraz Pod Twoją Obronę. Ponadto usłyszymy Simple Symphony Benjamina Brittena. Słowo o muzyce wygłosi Mariusz Mróz, dyrygent, doktor sztuk muzycznych.

W niedzielny wieczór Orkiestra Sinfonia Sacromontana oraz Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis pod batutą Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego zafundują gostyńskiej publiczności równie atrakcyjną dawkę muzycznych wrażeń. Wspólnie zagrają Missa in D op. 34 Józefa Elsnera, której partytura pochodzi ze zbiorów świętogórskich. W drugiej części koncertu usłyszymy kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego: Przybądź Duchu Święty op. 61 oraz Totus Tuus op. 60 na chór mieszany a cappella.

Koncert będzie transmitowany w Programie II Polskiego Radia już w najbliższą środę 5 października o godzinie 19:00.

WOJCIECH CZEMPLIK, ELŻBIETA ULATOWSKA
gazeta

Nr 37, z dnia 30 września 2011 r.

 


bocznypanel swieta gora

bocznypanel plyty

bocznypanel fragmentykoncertow

bocznypanel manuskrypty
bocznypanel 1procent

palestrina

© Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Świętogórskiej im. Józefa Zeidlera | Kontakt